Aiguacció FECYT

Davant els prolongats i cada vegada més freqüents episodis de sequera, afavorits pel canvi climàtic, els nivells d’aigua en rius i embassaments han experimentat una disminució important. Aquesta realitat, unida al fet que la UNESCO promou la incorporació de l’objectiu 6 de desenvolupament sostenible (ODS) “Aigua neta i sanejament” al currículum educatiu perquè l’alumnat comprengui els efectes i les conseqüències de la contaminació i l’escassedat d’aigua, ha suscitat el desenvolupament del projecte de recerca “Aiguacció”, coordinat per la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i iniciat aquest juliol.

El projecte “Aiguacció” es basa en dades científiques relacionades amb una problemàtica local específica: el descens d’ànecs collverd al riu Ter a causa de l’augment de la concentració de contaminants resultat de la disminució del cabal del riu. Es parteix d’aquesta problemàtica local tenint en compte que es pot escalar fàcilment a un problema socioambiental d’àmbit global.

Laura Martín, investigadora principal del projecte i membre del Grup de Recerca en Construcció del Coneixement (GRECC) de la UVic-UCC, assenyala que aquesta recerca “no només vol donar a conèixer i comprendre el fenomen de l’escassedat d’aigua i les seves implicacions entre els nens i les nenes, sinó també desenvolupar habilitats i pràctiques pròpies de l’activitat científica, com ara recollir i analitzar dades o establir conclusions i explicacions científiques, a través d’una proposta educativa innovadora com és l’aprenentatge basat en el joc (ABJ)”. L’ABJ és una metodologia pedagògica que introdueix els jocs com a eina educativa i no només lúdica, ja que “els jocs proporcionen un context favorable en el qual els jugadors poden obtenir nous aprenentatges o utilitzar i aplicar els coneixements adquirits”, afegeix Martín.

Un escape room i material educatiu

Per aplicar l’ABJ, el projecte “Aiguacció” es concretarà en el disseny d’un breakout educatiu o escape room, que plantejarà petits reptes als alumnes per poder portar a terme pràctiques científiques, posant en joc habilitats personals de comunicació i treballant la competència verbal i científica. El recurs de l’escape room, segons els experts, també pot contribuir a millorar la motivació i el compromís amb l’activitat, i a fomentar la interacció social. L’escape room tindrà una durada aproximada de noranta minuts i l’objectiu és que quedi instal·lat de forma permanent al Museu del Ter de Manlleu (Osona).

A més de l’escape room, en el marc del mateix projecte, també es desenvoluparan activitats i material educatiu per als centres escolars amb la finalitat de treballar l’escassedat d’aigua, i de fomentar l’aprenentatge de la ciència entre els nens i les nenes des de la perspectiva d’una ciència inclusiva. El material educatiu resultant del projecte ”Aiguacció” es presentarà a mestres i professionals de l’educació del territori, i s’hi accedirà mitjançant l’oferta educativa del Museu del Ter.

El material educatiu que es dissenyi i s’implementi a partir del projecte estarà destinat a alumnat del segon i tercer cicle d’educació primària i al primer cicle d’educació secundària (ESO); és a dir, per a nens i nenes de 8 a 14 anys. La implementació d’aquest material es farà mitjançant dues proves pilot, en cadascuna de les quals participaran dues escoles de Vic: la primera es farà el novembre del 2024 i la segona, el maig del 2025. A “Aiguacció” s’espera que hi participin un mínim de cent cinquanta estudiants i vuit mestres de quatre grups classe diferents.

El projecte “Aiguacció”, que finalitzarà el juliol del 2025, es durà a terme amb un equip de treball interdisciplinari format per investigadors i investigadores del Grup de Recerca en Construcció de Coneixement (GRECC), del Grup d’Ecologia Aquàtica (GEA) i del Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM)  de la UVic-UCC, a més a més del Museu del Ter. L’import total d’aquesta recerca és de 26.233 euros i té la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología - Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.

Per udivulga | 19.08.2024 | Notícies