Jornades RDI 2024

Les XIII Jornades RDI TIC Salut Social, que van tenir lloc el passat 25 d’abril, a Vic, van reunir un total de 466 assistents combinant el format presencial (215) i en línia (251). Durant tot el dia, el Paranimf de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) va ser el punt de confluència de l’ecosistema català dedicat a la innovació tecnològica dels serveis socials i la salut per posar en comú i compartir experiències i aprenentatges.

La jornada va comptar amb quatre debats per abordar les necessitats de la ciutadania i com resoldre-la de manera eficient amb l’ajuda de la tecnologia. En aquest sentit, Joan Guanyabens, director de la Fundació TIC Salut Social va remarcar que el procés no és senzill perquè la tecnologia no para de créixer i avançar amb molta velocitat” i va afegir que aquestes jornades “serveixen per aprendre sobre les experiències i projectes duts a terme i per seguir avançant”.

Desburocratització i humanització en l’atenció a la persona

El tret de sortida va anar a càrrec amb Ramon López de Mántaras, membre de l’Institut d’Estudis Catalans, fundador i exdirector de l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial, el qual va assentar les bases. Sota el títol de Intel·ligència artificial: mites i realitats va posar sobre la taula el leitmotiv de la jornada: “la IA ni és artificial, ni és intel·ligència”.

En aquest sentit, durant la tarda es van presentar deu projectes relacionats amb aquesta tecnologia aplicada als serveis socials i la salut, útils per constatar una altra idea del debat: la funció desburocatitzadora de la tecnologia. En aquest sentit, com va apuntar la directora general de l’Autonomia Personal i la Discapacitat del Departament de Drets Socials, Marta Segura, “hem d’aprofitar els canvis tecnològics per millorar la vida de les persones que hem de cuidar, la de les persones cuidadores i de les professionals”.

L’ecosistema d’innovació català

A través de la Càtedra TIC Salut Social, la Fundació TIC Salut Social i la UVic–UCC impulsen aquesta jornada de manera anual. Ho fan amb la col·laboració activa d’entitats de la Catalunya central com Osona Acció Social, Osonament, Fundació Sant Tomàs, Osona Salut Mental, el Consorci Hospitalari de Vic-Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic, Fundació Althaia, l’Institut Català de la Salut, EAP Centelles i EAP Vic.

Aquest any s’hi han sumat com a patrocinadores les empreses iN2, Doole Health, Evidenze, NTT Data, Seidor, Minsait i Chiesi. Aquesta participació il·lustra el compromís del teixit industrial en una triple confluència amb el món assistencial i acadèmic per impulsar la millora de la salut i el benestar de la ciutadania. Aquest és un repte que, segons Jordi Amblàs, director d’Atenció Integrada del Departament de Salut, i co-coordinador de l’Agència Integrada Social i Sanitària “ens dona l’oportunitat de modelar el futur de l’atenció a les persones, i encara que pugui semblar contradictori, de personalitzar i humanitzar aquesta cura des d’una perspectiva més integral i integrada”. Amb aquesta mirada va desgranar els quatre reptes on posar el focus: 1) la telemedicina, la salut digital i la internet de les coses; 2) la interoperabilitat i els estàndards de dades; 3) la ciberseguretat i la privadesa de les dades; i 4) l’anàlisi predictiva i l’atenció personalitzada de la mà de la intel·ligència artificial i el Machine Learning.

Per udivulga | 20.05.2024 | Notícies