tesi

La Societat Catalana de Dolor (SCD) ha concedit el Premi Fernando Vidal 2024 al millor estudi de recerca i tractament del dolor, tant en l’àmbit hospitalari com d’atenció primària, a la tesi doctoral "Prevalença, característiques clíniques i tractament del dolor en les persones amb malaltia crònica avançada", d’Àngels Ballarín Castany, metgessa de família de l’EAP Vic. La SCD concedeix anualment aquest premi amb l’objectiu d’estimular la producció d’estudis en l’àmbit de la recerca i el tractament del dolor.

La tesi de Ballarín, defensada l'1 de març passat i desenvolupada en el marc del programa de doctorat en Cures Integrals i Serveis de Salut de l’Escola de Doctorat de la UVic-UCC, va ser dirigida pel Dr. Xavier Gómez-Batiste Alentorn i pel Dr. Ramon Oller Pigué. El tribunal, format pel Dr. Jordi Amblàs Novellas, de la UVic-UCC; el Dr. Carles Blay Pueyo, de l’Hospital Sant Joan de Déu, i la Dra. Esther Limón Ramírez, de la Universitat Autònoma de Barcelona, va atorgar a la tesi la qualificació d’excel·lent cum laude i menció industrial.

A partir d’un estudi descriptiu, transversal i multicèntric, la recerca de Ballarín descriu la prevalença de dolor, les seves característiques clíniques i el tractament analgèsic en les persones amb malaltia crònica avançada. Segons els resultats de la tesi, la prevalença de dolor —el símptoma paradigmàtic de l’atenció pal·liativa— és del 83,9 %, sense diferència segons la trajectòria o el lloc d’atenció, tot i que el dolor és més intens a domicili i en trajectòries d’insuficiència d’òrgan i multimorbiditat. Un 7,7 % de les persones amb dolor no reben cap analgèsic i un 11,8 % dels que en reben no obtenen cap alleujament. En un 89,1 % de casos es prenen analgèsics de primer graó i la inadequació analgèsica segons Pain Management Index és del 48 %.

El treball de Ballarín conclou que l’avaluació i el tractament del dolor han de formar part essencial de les polítiques d’atenció a persones amb cronicitat avançada i caldria implementar accions formatives sistemàtiques que capacitin els professionals per al seu correcte maneig.

Per juditagudo | 17.05.2024 | Notícies