AnguillaMed Jornada Formativa juliol 24

En el marc del projecte de recerca europeu "AnguillaMed", coordinat pel Centre d’Estudis de Rius Mediterranis (CERM) de la UVic-UCC, els dies 3 i 4 de juliol va tenir lloc a la Ràpita (Baix Ebre) una jornada formativa i informativa per a tots els socis que participen en aquesta recerca.

La trobada va servir per establir unes directrius d’organització per als pròxims mesos i també per consensuar la metodologia que s’utilitzarà en els mostreigs d’anguiles i les diferents tècniques d’extracció de mostres per a la seva posterior anàlisi al laboratori que es faran servir durant el projecte. Tal com es va explicar en la reunió, s’agafaran mostres de peixos de la Catalunya del Nord i la Catalunya del Sud, i en tots ells se n’observaran diferents paràmetres, com ara el pes, la longitud total, la mida dels ulls o de les aletes (per saber si són exemplars madurs) i la mucositat externa, que permet saber, entre altres aspectes, si els animals pateixen estrès o tenen algun tipus de malaltia. També es va acordar la quantitat màxima de sang que es podria extreure de cada exemplar, amb la finalitat de poder analitzar-ne els contaminants que puguin tenir al seu cos: la presència de plaguicides i de metalls pesants, entre altres.

La majoria de les mostres es prendran d'animals vius i en un mínim de casos caldrà sacrificar-ne algun per poder analitzar amb més profunditat aspectes com l’existència de compostos acumulats o de paràsits a l’interior del seu cos.

Les anguiles es prendran a dotze punts del territori, entre els mesos d’octubre i novembre del 2024, i el mateix treball de camp es repetirà en les mateixes dates i llocs el 2025. La setmana que ve està prevista una reunió a Perpinyà amb els agents locals de la Catalunya del Nord i a mitjan mes de setembre es faran dues reunions amb els agents locals per conèixer la situació del medi al Centre Cívic del Prat de Llobregat i al Portalet (Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà) i el Centre d'Estudis de Rius Mediterranis (CERM) de la UVic-UCC.

En la reunió de la setmana passada del projecte "AnguillaMed", cofinançat pel programa Interreg POCTEFA, van assistir-hi representants de totes les entitats que formen part del consorci: el Centre de Formation et de Recherche sur les Environnements Méditerranéens (CEFREM) de la Universitat de Perpinyà - Via Domitia, l’Institut de Diagnosi Ambiental i Estudis de l'Aigua - Consejo Superior de Investigaciones Científicas (IDAEA-CSIC), i l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA).

A banda d’estandarditzar i concretar les metodologies de mostreig que es faran servir, la trobada va servir per organitzar l’agenda de les pròximes reunions i visites, així com per preparar la justificació tècnica i econòmica del projecte i coordinar les accions de comunicació i de divulgació científica del projecte.

Per udivulga | 19.08.2024 | Notícies